toimihenkilot

Pron lakot väistyivät – toimihenkilöiden työehdoista saatiin sopu

Teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehdoista on löydetty sopu. Näin ollen Ammattiliitto Pron perjantaina alkavaksi ilmoitetut lakot väistyvät ja ylityökiellot päättyvät.

Teknologiateollisuuden työnantajat ja Ammattiliitto Pro ovat hyväksyneet sovittelija Leo Suomaan keskiviikkona tekemän sovintoehdotuksen suunnittelu- ja konsulttialalle. Teollisuuden toimihenkilöitä koskeva ratkaisu syntyi puolestaan torstai-iltana osapuolten keskinäisissä neuvotteluissa sovittelijan ehdotuksen pohjalta ja hänen johdollaan. Myös tämä neuvottelutulos hyväksyttiin illalla liittojen hallinnoissa.

Syntyneet ratkaisut ovat kaksivuotisia, mutta toisen sopimusvuoden palkoista sovitaan vasta ensi syksynä.

Palkkaratkaisuissa ensisijaisena lähtökohtana on, että palkantarkistuksista sovitaan paikallisesti yritysten tilanteet huomioon ottaen. Paikallisissa neuvotteluissa voidaan sopia palkantarkistusten suuruudesta, ajankohdasta ja toteutustavasta.

Jos paikallista palkkaratkaisua ei synny, palkkoja tarkistetaan työehtosopimusten ns. perälaudan mukaisesti.

Suunnittelu- ja konsulttialalla perälaudan mukaiset yhteensä 1,9 prosentin palkankorotukset jakautuvat seuraavasti: palkkoja tarkistetaan 1.3.2022 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,1 prosentin yleiskorotuksella sekä 0,8 prosentin yritys- tai työpaikkakohtaisella erällä.

Teollisuuden toimihenkilöillä perälaudan mukaiset yhteensä 1,9 prosentin palkankorotukset jakautuvat seuraavasti: palkkoja tarkistetaan 1.3.2022 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,5 prosentin yleiskorotuksella sekä 0,4 prosentin yritys- tai työpaikkakohtaisella erällä.

– Tärkeää on, että lakot voitiin välttää ja yritykset pystyvät keskittymään liiketoimintaansa. Ratkaisut ovat linjassa teknologiateollisuudessa aiemmin syntyneiden sopimusten kanssa. Toivottavasti yrityksissä sovitaan kuitenkin mahdollisimman laajasti yritysten tilanteisiin sopivista yrityskohtaisista palkkaratkaisuista, sanoo työnantajapuolelta neuvotteluja vetänyt johtaja Anne Somer.

Tekstikysymykset sovittiin aiemmin

Neuvottelujen loppuvaiheessa olivat avoinna vain palkkaratkaisut, sillä osapuolet olivat jo aiemmin sopineet ns. tekstikysymyksistä.

Teksteihin tuli teknologiateollisuuden toimihenkilöiden sopimuksessa vain pieniä muutoksia. Suunnittelu- ja konsulttialalla sopimusta uudistettiin niin, että se vastaa aiempaa enemmän ylempien toimihenkilöiden työehtosopimusta. Ratkaisulla mm. laajennettiin työaikajoustojen mahdollisuuksia.

Syntyneiden ratkaisujen piirissä on Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n jäsenyrityksissä noin 22 000 toimihenkilöä. Kaiken kaikkiaan vastaavissa tehtävissä työskentelee työmarkkinoilla noin 34 000 toimihenkilöä.

Ammattiliitto Pro uhkasi aloittaa perjantaina lakon, jonka piirissä olisi ollut vajaat sata teknologiayritystä. Suunnittelu- ja konsulttialalla lakko olisi koskenut noissa yrityksissä tehtävää työtä.

Lisätiedot:
Johtaja Anne Somer, puh. 050 345 2134